4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Αδελφότητος των Υδραίων Αθηνών
ΘΕΜΑ: "Η Ρότα της Ελληνικής Ναυτιλίας: από το Αιγαίο στην Wall Street "
Σάββατο, 15 Σεπτεμβρίου 2012, Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας Σημαντικές παρουσίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Αδελφότητος των Υδραίων Αθηνών.
Tο έντονο ενδιαφέρον τους για την πορεία της διεθνούς οικονομίας σε μια περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη και για τον κλάδο της Ναυτιλίας εξέφρασαν οι Έλληνες εφοπλιστές, αλλά και διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι ομιλητές που συμμετείχαν στο 4o Ναυτιλιακό Συνέδριο, που οργάνωσε η Αδελφότης των Υδραίων Αθηνών, το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012 στο νησί της Ύδρας. Η έναρξη του συνεδρίου έγινε από τον πρόεδρο της Αδελφότητoς των Υδραίων Αθηνών, Γιάννη Σαχίνη, ο οποίος έκανε αναφορά στους σκοπούς της Αδελφότητος, που μεταξύ άλλων είναι η προβολή της ναυτικής ιστορίας της Ύδρας, καθώς και η προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, στο οποίο η Ύδρα πρωτοστάτησε. Στο συνέδριο απηύθυνε χαιρετισμό ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωνσταντίνος Μουσουρούλης, ο οποίος αναφέρθηκε στην εξέχουσα σημασία που κατέχει η Ελληνική Ναυτιλία και στην ανάγκη η Ελλάδα στη σημερινή εξαιρετικά δυσμενή οικονομική συγκυρία να αξιοποιήσει ακόμα περισσότερο το συγκριτικό της πλεονέκτημα. Ο υπουργός εξήρε την ικανότητα των Ελλήνων ναυτικών, καθώς και τις επιχειρηματικές επιδόσεις του εφοπλιστικού κλάδου σε διεθνές επίπεδο. Χαιρετισμό απηύθυνε και ο Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, Υπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού, αναφέροντας και το ζήτημα της εκπαίδευσης των νέων που ενδιαφέρονται επαγγελματικά για την Ναυτιλία. Το συνέδριο κάλυψε θεματικά ένα ευρύ πεδίο θεμάτων που απασχολούν την Ναυτιλία, παρουσιάζοντας παράλληλα σημαντικά ιστορικά ζητήματα, τα οποία έκριναν την πορεία των Ελλήνων πλοιοκτητών και ορισμένα από τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν ως παράδειγμα και για το μέλλον. Εξαιρετικά χρήσιμη για την εξαγωγή συμπερασμάτων για το μέλλον ήταν η παρουσίαση «Ανοίγοντας το δρόμο στην αγγλική και αμερικάνικη χρηματοπιστωτική αγορά το 19ο και 20ό αιώνα: Από τους εμποροτραπεζίτες Αδελφούς Ράλλη στον Αριστοτέλη Ωνάση» της Τζελίνας Χαρλαύτη, Καθηγήτριας, Τμήμα Ιστορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, μέσα από την οποία παρουσιάστηκαν με ιστορική ακρίβεια και πολύτιμη τεκμηρίωση οι διαδρομές ανάπτυξης της Ελληνικής Ναυτιλίας, μέχρι την εποχή του Αριστοτέλη Ωνάση. Το νέο δυναμικό πρόσωπο της Ελληνικής Ναυτιλίας και τις δυνατότητες που έχουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες να αναπτυχθούν ακόμη και στις σημερινές, αντίξοες συνθήκες, παρουσίασε ο Martin Stopford, Managing Director (CRSL), Clarkson PLC. Ο κ. Stopford παρουσίασε τις προβλέψεις για την πορεία του διεθνούς εμπορίου, των ναύλων και των ναυπηγήσεων νέων πλοίων, αναφέροντας ότι οι παράγοντες που θα κρίνουν τις εξελίξεις κατά την επόμενη πενταετία θα είναι: Η λεγόμενη «δεύτερη φάση της Παγκοσμιοποίησης», με σημαντικές εξελίξεις στο θαλάσσιο εμπόριο, το πρόβλημα της υπερπροσφοράς, το οποίο θα έχει άμεσες συνέπειες στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων, καθώς και το αυξανόμενο κόστος καυσίμων. Παράλληλα, όπως ανέφερε, θα αυξάνεται η δυσκολία εξεύρεσης χρηματοδότησης από τις παραδοσιακές πηγές, όπως οι τράπεζες, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να πρέπει να επανεξετάσουν μια σειρά από εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, αναλαμβάνοντας το αντίστοιχο επιχειρηματικό ρίσκο. Τις δυνατότητες χρηματοδότησης ναυτιλιακών επιχειρήσεων μέσω του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης παρουσίασε ο Nathanael Mauclair , Managing Director - International Listings, NYSE Euronext, Inc., αναφέροντας ότι οι εισηγμένες εταιρείες του κλάδου της ναυτιλίας έχουν επιτύχει να αντλήσουν σημαντικά κεφάλαια από τη Wall Street, ικανά να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξή τους. Σε παρέμβασή του, ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης, επεσήμανε ότι η είσοδος ή μη στα ξένα χρηματιστήρια είναι ένα ζήτημα που συνεχίζει να απασχολεί τους Έλληνες εφοπλιστές ενώ πρόσθεσε ότι η μορφή με την οποία είναι διαρθρωμένες οι επιχειρήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι πάντοτε συμβατή με τις απαιτήσεις του NYSE ή άλλων διεθνών χρηματιστηρίων. Ανέφερε ως πολύ θετική για την Ελλάδα την επανίδρυση του υπουργείου Ναυτιλίας, ενώ ως βασικά προβλήματα που απασχολούν την Ελληνική Ναυτιλία ανέφερε την απουσία σύγχρονης Ναυτικής Εκπαίδευσης, καλώντας τη νέα γενιά "να μην παραδειγματιστεί από εμάς τους μεγάλους που φέραμε την χώρα σε αυτά τα χάλια, αλλά να κοιτάξει μπροστά προς την ανάπτυξη και δημιουργικότητα κρατώντας τις μνήμες της παλαιάς γενιάς σαν παράδειγμα προς αποφυγή" . Τα προβλήματα χρηματοδότησης και λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων σε ένα περιβάλλον εξαιρετικής αστάθειας συζητήθηκαν σε στρογγυλό τραπέζι, στο οποίο συμμετείχαν οι: Martin Stopford, Nathanael Mauclair, Μιχάλης Μποδούρογλου, Πρόεδρος & CEO, Paragon Shipping Inc., Δρ. Γιάννης Κούστας, Πρόεδρος & CEO, Danaos Corp., και στο οποίο περενέβησαν με σχόλιά τους οι: Ίων Γ. Βαρουξάκης, Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος, FreeSeas Inc., Μανώλης Α. Βορδώνης, πρώην γενικός διευθυντής της ναυτιλιακής εταιρείας Thenamaris και Αντώνης Μαυρακάκης. Ο Δρ. Κούστας επεσήμανε την ανάγκη συνεχούς εγρήγορσης από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον είναι εξαιρετικά ευμετάβλητο, ενώ απαραίτητος είναι ο έλεγχος του λειτουργικού κόστους. Ο κ. Μποδούρογλου προσέθεσε το ζήτημα της αυστηροποίησης των διεθνών κανονισμών, με την ύπαρξη νέων περιορισμών για τις θαλάσσιες μεταφορές. Πειρατεία: Η μεγάλη μάστιγα της Σύγχρονης Ναυτιλίας Το μεγάλο ζήτημα της Πειρατείας και οι σύγχρονοι τρόποι αντιμετώπισή του αποτέλεσε το θέμα την απογευματινής συνεδρίας, η οποία ξεκίνησε με παρουσίαση της ιστορικού Τζελίνας Χαρλαύτη, Καθηγήτριας, Τμήμα Ιστορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, με θέμα: «Ελληνική πειρατεία και κούρσος στην Ανατολική Μεσόγειο του 1830: Μια συμπληρωματική δραστηριότητα στην εμπορική ναυτιλία;». Την προσωπική του μαρτυρία 77 ημερών ομηρίας από πειρατές παρουσίασε στο κοινό του συνεδρίου ο John C. Evans, General Counsel, Chartworld Shipping Corporation. Το θέμα της χρήσης ένοπλων φρουρών στα πλοία ως λύση στη σύγχρονη Πειρατεία, ανέπτυξε ο Πάνος Γ. Μωραΐτης, CEO, Aspida Maritime Security Corp. Ο κ. Μωραΐτης ανέδειξε τη συμβολή των ενόπλων φρουρών στην ασφάλεια των πλοίων, επισημαίνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν έχει σημειωθεί περιστατικό πειρατείας σε φυλασσόμενα πλοία. Επίσης, ο κ. Μωραΐτης επεσήμανε τη σημαντική διαφορά που υπάρχει μεταξύ επαγγελματιών του κλάδου και μη επαγγελματιών, τονίζοντας ότι η έλλειψη επαγγελματισμού σε περίπτωση επίθεσης από πειρατές μπορεί να θέσει σε σοβαρούς κινδύνους το πλοίο και κυρίως της ζωή του πληρώματος. Το συνέδριο έκλεισε με συζήτηση πάνελ με θέμα Η σύγχρονη πειρατεία, οι επιπτώσεις της και η αντιμετώπισή της. Στη συζήτηση συμμετείχαν οι:Αντώνης Μαυρακάκης, Πάνος Γ. Μωραΐτης και John C. Evans. Κατά τη διάρκειά της, ο Αντώνης Μαυρακάκης ανέπτυξε την άποψη ότι η πειρατεία θα μπορούσε εύκολα να εξαλειφθεί, αλλά δεν υπάρχει η σχετική βούληση. Συντονιστής Συνεδρίου ήταν ο Γιώργος Ξηραδάκης, Managing Director, XRTC Business Consultants, ο οποίος παρουσίασε και τα συμπεράσματα του συνεδρίου. |
Μέγας Χορηγός
Χορηγοί
|